Τι θα μάθαινε ο μελλοντικός σου εργοδότης για σένα αν έκανε μία πρόχειρη «αναζήτηση» με το ονοματεπώνυμό σου; Θα μπορούσε ένα προφίλ στα social networks να γίνει «όπλο» στην αναζήτηση εργασίας ή θα σε «έκαιγε»; Στην εποχή όπου δισεκατομμύρια κόσμος είναι διαρκώς online και κάθε εξήντα δευτερόλεπτα χιλιάδες στάτους ανανεώνονται σε Facebook, Twitter και Instagram, εκατοντάδες νέοι λογαριασμοί δημιουργούνται στο LinkedIn, εκατομμύρια βίντεο παρακολουθούνται στο YouTube και άλλες τόσες αναζητήσεις πραγματοποιούνται στη μηχανή της Google, η κυρίαρχη κινητικότητα στα social media θα ήταν αδύνατο να μην επηρεάζει τόσο τον τρόπο που ψάχνει κάποιος δουλειά όσο και την «προσοχή» των κυνηγών ταλέντων.

Ως «απόλυτο» επαγγελματικό εργαλείο αναδεικνύεται το LinkedIn, καθώς πάνω από το 70% των εργοδοτών εξετάζουν τα προφίλ των υποψηφίων στη συγκεκριμένη πλατφόρμα όταν ψάχνουν να στελεχώσουν θέσεις εργασίας στον οργανισμό τους. Από αυτούς περισσότεροι από τους μισούς αναζητούν πληροφορίες και στα προφίλ των υποψηφίων στο Facebook, ενώ σημαντικό κομμάτι από την «πίτα» έχουν ξεκινήσει να παίρνουν και το Twitter, το Instagram και το YouTube. «Οι εργοδότες αξιολογούν την εικόνα των υποψηφίων στο Διαδίκτυο αναζητώντας στοιχεία της προσωπικότητάς τους ή διασταυρώνοντας στοιχεία που εμφανίζει ο υποψήφιος στο βιογραφικό του» σημειώνει στο protothema.gr η κυρία Γεωργία Αλεξοπούλου, Recruitment Manager του Ομίλου Adecco Ελλάδος

, εξηγώντας ότι η σωστή αξιοποίηση των social media πολλαπλασιάζει τις πιθανότητες εντοπισμού της κατάλληλης ευκαιρίας (από την πλευρά του υποψηφίου) και του καλύτερου «matching» (από την πλευρά της εταιρείας που αναζητά προσωπικό).

Φυσικά, το παραδοσιακό βιογραφικό σημείωμα παραμένει απαραίτητο. Τα job portals, η απευθείας επικοινωνία με τις εταιρείες και το φυσικό δίκτυο γνωριμιών συνεχίζουν να παίζουν τον ρόλο τους, στην αναζήτησης εργασίας, όπως και οι προσωπικές συνεντεύξεις, τα τεστ ικανοτήτων και τα κέντρα αξιολόγησης στις περιπτώσεις των προσλήψεων. Ωστόσο, η σωστή χρήση των social media μπορεί να διαφοροποιήσει και να αναδείξει έναν καλό υποψήφιο. Το στοιχείο που διαφοροποιεί σημαντικά τον ανταγωνιστικό υποψήφιο από τον απλό «συλλέκτη επαφών» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι η «συμμετοχή» σε συζητήσεις, η ανάδειξη θεμάτων, η δραστηριότητα μέσω της οποίας θα προβάλει τις γνώσεις του στον τομέα ειδίκευσής του και τις προσωπικές δεξιότητές του, τα χαρακτηριστικά δηλαδή που αναζητούν οι σύγχρονοι εργοδότες

Απευθυνθήκαμε σε έναν από τους κορυφαίους οργανισμούς στην παροχή λύσεων ανθρώπινου δυναμικού, την Adecco Ελλάδος, και ρωτήσαμε ποια είναι η πιο αποτελεσματική χρήση των social media για το χτίσιμο ενός καλού ψηφιακού personal brand. Η Marketing & Communications Director του Ομίλου, κυρία Ευαγγελία Ίσαρη, απαρίθμησε 10 «χρυσούς» κανόνες:

1.Δικτυώσου

Εάν ακόμα δεν έχεις δημιουργήσει προφίλ στο LinkedIn είναι ώρα να το κάνεις. Τόσο οι υποψήφιοι όσο και οι εργοδότες χρησιμοποιούν το LinkedIn ως το βασικότερο δίκτυο όπου αναζητούν διαθέσιμες θέσεις εργασίας ή υποψηφίους.

2. Μην κρύβεις τα επιτεύγματά σου

Οι εργοδότες αναζητούν πληροφορίες για βραβεύσεις ή επιτεύγματα – πληροφορίες που οι υποψήφιοι δυστυχώς σπάνια περιλαμβάνουν στο ψηφιακό προφίλ τους.

Ξανασκέψου το:

• Ήσουν αριστούχος απόφοιτος της σχολής σου;

• Έχεις εκπονήσει εργασία σε κάποιο ενδιαφέρον θέμα;

• Έχεις πάρει μέρος σε πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης;

• Έχεις βραβευτεί ποτέ ως «ο καλύτερος εργαζόμενος του μήνα» από την εταιρεία σου;

3. Φρόντισε την ψηφιακή σου εικόνα/φήμη

Περίπου 1 στους 3 εργοδότες απέρριψε υποψήφιο εξαιτίας του περιεχομένου των αναρτήσεών του ή/και φωτογραφιών αναρτημένων στο προφίλ του. Για τη σκιαγράφηση της ψηφιακής σου εικόνας μεγάλη σημασία δίνεται στα σχόλια που κάνεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η συνεχής αρνητική κριτική επί παντός επιστητού μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά, γι’ αυτό και συμβουλεύουμε τους νέους να αξιολογούν το περιεχόμενο που δημοσιεύουν ή αναδημοσιεύουν. Τους ενθαρρύνουμε φυσικά να εκφράζουν τις απόψεις τους, αλλά πάντα με ευγένεια και επαγγελματισμό. Επιπλέον, προσοχή πρέπει να δίνουν στη φωτογραφία που επιλέγουν για τα προφίλ τους. Μια επαγγελματική φωτογραφία στην εικόνα του προφίλ δείχνει σίγουρα καλύτερα από μια selfie ή από μια φωτογραφία τραβηγμένη κατά τη διάρκεια ενός πάρτι ή μιας βραδινής εξόδου.

Δεν πρόκειται για φανταστικό σενάριο. Οι εργοδότες πράγματι ελέγχουν την ψηφιακή εικόνα των υποψηφίων αξιοποιώντας τις μηχανές αναζήτησης, ενώ το Facebook και το LinkedIn αποτελούν τα πρώτα προφίλ που «εξετάζονται».

4. Να είσαι ακριβής

Οι εργοδότες αξιοποιούν τα social media για να τσεκάρουν την ακρίβεια των όσων αναφέρεις στο βιογραφικό σου. Αν το ψηφιακό σου προφίλ και εκείνο που συνοδεύει την αίτησή σου για κάποια θέση εργασίας δεν ταυτίζονται, μπορεί να απορριφθεί η υποψηφιότητά σου για μια θέση εργασίας που πραγματικά σού ταιριάζει.

5. Το τεστ της γιαγιάς

Όσο μεγαλύτερης ηλικίας είναι ο εργοδότης τόσο αυστηρότερος είναι συνήθως στην αξιολόγηση του περιεχομένου του προφίλ των υποψηφίων στα social media. Μην θεωρείς λοιπόν πως ό, τι κάνεις και πιθανόν θεωρείς εσύ φυσιολογικό, οποιοσδήποτε άλλος το αντιλαμβάνεται οπωσδήποτε με τον ίδιο τρόπο. Μπορείς να εφαρμόσεις το «τεστ της γιαγιάς»: Θα άρεσε στη γιαγιά σου να δει αυτό που θέλεις να αναρτήσεις στο προφίλ σου; Εάν ναι, τότε είσαι εντάξει – εάν όχι έλεγξε τις ρυθμίσεις απορρήτου στο προφίλ σου και ίσως επανεξέτασε και το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ανάρτησης.

6. Οι «φίλοι» σου παίζουν ρόλο

Η αναζήτηση εργασίας μέσω των social media δεν εξαρτάται και δεν επηρεάζεται από την ηλικία σου. Υπάρχουν παράγοντες που θα κάνουν πιο επιτυχημένη την αναζήτησή σου, όπως η εκπαίδευση, το εύρος και η ποιότητα του ψηφιακού και του offline δικτύου σου και η σύνδεση του δικτύου που έχεις χτίσει με τον τομέα εργασίας που σε ενδιαφέρει. Ξεκίνα να διευρύνεις το δίκτυό σου σήμερα κιόλας. Οι εργοδότες θα εξετάσουν την ποσότητα και την ποιότητα των επαφών σου, όπως και τον τρόπο που αλληλεπιδράς μαζί τους. Η αύξηση του αριθμού των επαφών σου δεν είναι αυτοσκοπός. Στο LinkedIn, για παράδειγμα, δεν χρειάζεσαι απλώς επαφές, αλλά ένα αξιόλογο/ποιοτικό δίκτυο με αντίστοιχες δεξιότητες, με το οποίο μπορείς να ανταλλάζεις ενδιαφέρουσες απόψεις. Η online δραστηριότητα σου, σε συνδυασμό πάντα με τα παραδοσιακά εργαλεία αξιολόγησης, δίνουν στον μελλοντικό σου εργοδότη μια ολοκληρωμένη εικόνα για την προσωπικότητά σου, και η ικανότητα αποτελεσματικής δικτύωσης θεωρείται απαραίτητη δεξιότητα στη σύγχρονη αγορά εργασίας.

7. Επιδίωξε ενεργή επικοινωνία με τις επαφές σου

Όταν δημιουργείς μια επαφή στα μέσα επαγγελματικής δικτύωσης πρέπει να επιδιώκεις και την επικοινωνία:

-Παρακολούθησε συζητήσεις που σε αφορούν ως επαγγελματία ή ως προσωπικότητα και κάνε ερωτήσεις.

-Μοιράσου περιεχόμενο, άρθρα, video, παρουσιάσεις

-Αν είσαι μεγαλύτερος σε ηλικία, απόδειξε ότι παραμένεις ενημερωμένος για τις νέες τάσεις, τις ακολουθείς και επεκτείνεις τις γνώσεις σου

8. Ανάδειξε στοιχεία του χαρακτήρα σου

Οι εργοδότες θέλουν να επιβεβαιώσουν πως δεν διαθέτεις μόνο τα τεχνικά χαρακτηριστικά που απαιτούνται για τη θέση, αλλά πως ταιριάζεις και με την κουλτούρα της εταιρείας τους. Όταν αξιολογούν το προφίλ σου στα social media αναζητούν και στοιχεία του χαρακτήρα σου. Μην φοβηθείς να τα αναδείξεις. Εξάλλου, και εσύ θα πρέπει να συμφωνείς με τον τρόπο λειτουργίας και την κουλτούρα της εταιρείας, στην οποία πιθανόν να εργαστείς.

9. Να είσαι προσεκτικός

Οι εργοδότες αξιολογούν τη δραστηριότητά σου στα social media και ακόμα και ένα λάθος, όπως η ανάρτηση ενεργειών που παραβαίνουν τη νομοθεσία, την πολιτική του χώρου εργασίας, ή του πανεπιστημίου/κολλεγίου σου, μπορεί να πλήξει το επαγγελματικό προφίλ σου.

10. Αξιοποίησε τις ευκαιρίες

Παρακολούθησε ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τις εταιρείες στις εταιρικές τους σελίδες στο Facebook και ενημερώσου για πιθανά ανοίγματα θέσεων. Μην παραλείπεις, όμως, την ευκαιρία να «χτίσεις» τη σχέση σου με την εταιρεία. Μπορείς να αντλήσεις στοιχεία για έναν πιθανό εργοδότη από τις πληροφορίες που δημοσιεύονται, να δεις πώς μια εταιρεία επικοινωνεί, αλληλεπιδρά με το κοινό και πώς αντιμετωπίζει μια πιθανή κριτική.

Η… παγίδα

Για την κατηγορία των χρηστών που διατηρούν μεν προφίλ στα social media, επιλέγουν, δε, μια πιο παρατηρητική στάση, η κυρία Αλεξοπούλου υπογραμμίζει ότι η ύπαρξη ενός και μόνο προφίλ, που μάλιστα δεν περιλαμβάνει ανανεωμένες πληροφορίες, σε καμία περίπτωση δεν αρκεί, ώστε ένας υποψήφιος να είναι αποτελεσματικότερος στην αναζήτηση εργασίας. «Χρειάζεται -ποιοτική- δραστηριότητα για να ξεχωρίσεις, να είσαι απασχολήσιμος και ανταγωνιστικός» συμπληρώνει, επικαλούμενη τις σύγχρονες διαδικασίες της Adecco στην αναζήτηση ταλέντων για τη στελέχωση θέσεων, διαδικασίες που συνδυάζουν τις σύγχρονες πρακτικές, όπως το social recruiting, με τις παραδοσιακές μεθόδους αξιολόγησης για να εξασφαλίσουν το «perfect match» για εταιρείες και εργαζόμενους. Παράλληλα, υπενθυμίζει ότι οι χρήστες δεν πρέπει να ξεχνούν πως το ψηφιακό τους αποτύπωμα παραμένει για πάντα στον κυβερνοχώρο, γεγονός που καθιστά απαραίτητο το «φίλτρο» στην κοινοποίηση προσωπικών δεδομένων.

Πηγή: protothema.gr